Separationer

Det finns en blogg jag tittar in i då och då som en ung tjej skriver. Nu har hon och pappan bestämt sig för att gå skilda vägar. De har en bebis som är några veckor yngre än Ellie. Jag blir lite ledsen när jag läser om sånt. Det skulle vara som att jag skilde mig från min man nu. Vi har ju inte ens gett familjelivet en chans. Vet inte folk hur påfrestande det är att ha barn, speciellt första året? 
Jag och Nille bråkade mycket första veckorna. Jag hade så mycket hormoner och ville skydda Ellie från allt och inget, vilket han hade svårt att förstå och det blev mycket konflikter kring det. Nu är det mycket bättre, men det är ju inte som innan. Såklart! Vi har ju en dotter nu. Vårt liv har förändrats för alltid (till det bättre). Men det är inte som förut att vi gosar, kramas, går på bio, dricker vin etc längre. Klart att vi gosar och kramas ibland men inte som förut. Och ingen av oss tycker att det gör något! Vi är båda införstådda med att ett barn förändrar saker, speciellt första året. Så småningom kommer vi hitta tillbaka till det där. 

Så tråkigt att folk inte kan se bortom det här första året (som iaf jag har läst om jättemycket att de är vanligast att folk separerar). Det måste kännas jättejobbigt att redan från start inte få ha sin familj. 
Måste tillägga att det är ju en helt annan sak om den ena partnern behandlar den andra som skit (slår/hotar/nedvärderar etc). 

Jag vet ju inte varför folk separerar men jag kan tro att det kan vara ett allt för lättvindigt beslut i VISSA fall. Sömnbrist gör ju så att humöret blir drabbat vilket kan göra att konflikter lättare uppstår och poff så är bråket igång. Har man då inte en stabil grund i sitt förhållande så är risken säkert större att man ger upp och går skilda vägar. 

Jag tror iaf på att man ska bita ihop första året. Inte göra något förhastat utan härda ut (såvida inte partnern misshandlar en psykiskt eller fysiskt) till bebisen är ett år för att sen ta ett beslut. För chansen är stor att förhållandet blivit bättre då. 
Tanja
2014-11-14 @ 16:21:13
URL: http://tanjaselma.blogg.se

Jag läser också den bloggen och tänkte precis likadant som du. Visst att det är jobbigt, man sover inte, hinner knappt umgås men jag har inte ens tänkt tanken på att separera. Ett förhållande måste klara av en lite sämre period, iaf mer än 5 månader. Även utan barn hade jag nog inte skiljt mig efter bara fem månader!

Svar: Man får lov att bita ihop ibland och härda ut. Inte vara så impulsiv och ge upp allt pga motgångar. Allt kan ju inte vara en dans på rosor i ett förhållande. Nej det hade jag inte heller! Tycker att äktenskapet är alldeles för heligt för det.
Johanna Viklund

Jennie
2014-11-27 @ 12:38:04
URL: http://lillapyret.se

Jag har tyvärr missat bloggen men skulle gärna läsa så om du har lust så maila mig adressen. Jag tror att många inte är beredda på vad som komma ska tyvärr. Det blir en chock. Sen finns det även de som tror att ett barn ska rädda förhållandet och då är man verkligen ute och cyklar. Klart det är en prövning. Jag å min sambo har dock aldrig bråkat så hör lite. Allt känns liksom som småsaker nu :)! Vi har ju vår prins som vi njuter av och när han somnat myser vi för oss själva. Vi ör iofs "gamla" föräldrar och har varit tillsammans i över 7 år så vi både visste vad som väntade oss och känner varann innan och utan.

Svar: Skickade precis adressen :)

Ja att skaffa barn för att rädda förhållandet är helt galet. Att skaffa barn är ju helt underbart men det om nåt prövar ju verkligen ens förhållande.
Johanna Viklund




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

jojohannas.blogg.se

Jag heter Johanna och är 27 år. Jag och min man fick vårt första barn den 2 juni 2014. Vår lilla familj består av mig, Nille (32 år), Ellie-Rose (0 år) och mopsen Freya. Här kan ni läsa om mitt liv som mamma och om min underbara dotter som är ögonstenen i mitt liv <3

RSS 2.0