Amning

Redan efter några månaders ammande kände jag att jag aldrig vill sluta. Började läsa på om amning och fick veta att Livsmedelsverket säger att en ska delamma tills barnet minst är ett år och WHO säger delamning till minst två år. Mycket intressant då de flesta jag känner har ammat tills barnet är max sex månader. Om en slutar amma för att en själv vill så självklart ska en göra det! Men inte för att omgivningen pressar en! 

Gick iaf med i en Facebookgrupp som är till för långtidsammande mammor och fick lära mig massa nytt och känner mig peppad att amma länge. Det känns som att amning är lite tabu vilket jag tycker är hemskt. Alltid ska en passa in i normen. I början får du absolut inte flaskmata, du ska amma till varje pris! Sedan får du inte amma för länge för det är äckligt! Men va?! Varför inte bara låta var och en göra det som de känner är bäst för dem och deras barn?! 

Min man är iaf helt stöttande i att jag vill amma så länge som Ellie vill. Men just nu känner jag att min gräns går vid tre år. Nu är det säkert någon som tycker att det är för länge men då undrar jag en sak; hur länge tycker du att ett barn får flaskmatas? Alltså tex dricka välling innan sovdags? Om svaret är tre-fyra år så kanske det är dags att tänka om gällande amningsgränsen. Att amma är ju faktiskt som flaskmatning, en flaska är gjord som ett bröst (nu tänker jag på sugdelen), varför skulle man då inte kunna amma istället för att ta till flaskan? Nu menar inte jag att det är fel att ge sitt barn flaska! Det jag menar är att det heller inte är fel att amma sitt barn. 


Det finns ju så mycket bra saker i bröstmjölk så jag känner inte för att ersätta det med välling eller gröt (om inte Ellie börjar vägra att amma men det känns långt bort), tex så ökar hormonet melatonin på nätterna vilket gör barnet sömnigt, det fungerar alltså som ett naturligt sömnmedel :) Amning utsöndrar även oxytocin vilket bland annat gör så smärttröskeln ökar, medan puls, blodtryck och stresshormoner sjunker och man får en känsla av ro. 

Positiva saker med amning och långtidsamning:
- Ju längre tid en mamma ammar desto mer minskar risken att hon drabbas av bröstcancer före klimakteriet (gäller efter barnet fyllt ett). 
- Amning ger barnet antikroppar och gör barnet mindre infektionskänsligt. 
- Amning förebygger senare övervikt hos barnet och bidrar positivt till hjärnans utveckling. 


Vill påpeka ytterligare en gång att detta inlägg är till för att peppa de som vill amma länge men kanske inte vågar pga vad omgivningen kan tycka. Skit i omgivningen, gör det du känner är bäst! Oavsett om det är amning, burkmat, blw, välling, gröt, egengjorda puréer etc. Du vet vad som är bäst för dig och ditt barn, stäng ute alla andra människors vet-bäst-åsikter. 




Källa: www.amningshjälpen.se
Johanna
2015-01-30 @ 21:41:20
URL: http://johannaraaf.blogg.se

Haha! Älskar sista bilden!!

Svar: Haha ja :D
Johanna Viklund




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

jojohannas.blogg.se

Jag heter Johanna och är 27 år. Jag och min man fick vårt första barn den 2 juni 2014. Vår lilla familj består av mig, Nille (32 år), Ellie-Rose (0 år) och mopsen Freya. Här kan ni läsa om mitt liv som mamma och om min underbara dotter som är ögonstenen i mitt liv <3

RSS 2.0