Ändrat oss

För några dagar sen bestämde vi oss, i lördags rättare sagt. Vår dotter är ingen Alva, hon är en Elli-Rose eller Ellie-Rose. Som ni ser har vi inte bestämt stavning. Jag tycker Elli, Nille tycker Ellie. Jag tycker Elli blir lättare att skriva när hon blir stor, man behöver inte ett extra e när det kommer ett namn efter. Hade hon däremot bara hetat Ellie skulle jag velat ha med e. Men vi får se hur det blir. Ska skicka in papprena på onsdag så tills dess måste vi bestämt oss :)

Anledningen till att vi bytte var helt enkelt för Alva inte kändes 100 %. Jag har kallat henne Elli-Rose i smyg för att se hur det känns. Tycker även att Alva är så vanligt plus att det namnet inte har någon speciell betydelse för oss. Elli-Rose är ju efter min mormor och farmor. Så nu känns det helt rätt. När jag var gravid kom jag på Ellie-Rose men vi ville inte börja kalla henne det i magen för vi var rädda att tjata ut det. Big mistake! Hade vi gjort det hade det ju inte varit någon tvekan när hon kom. Nille har sagt från dag ett att hon ska heta Ellie-Rose men det är jag som krånglat. Tyckte liksom inte att det skulle vara så lätt att döpa den finaste människan i hela världen. Det behövde mycket eftertanke och det kan man lugnt säga att det fick ;p Nästa barn (om det blir en flicka) blir mycket lättare för det namnet är redan bestämt. Fast det är hemligt än så länge :) 

Btw i min blogg kommer jag skriva att min dotter är den finaste, vackraste, roligaste, gulligaste osv osv i hela världen. Det är ju min blogg och enligt mig är hon det. Sen vet jag att alla tycker så om sitt eget barn men det är inte relevant för mig när jag skriver. I din blogg eller ditt samtal får du gärna säga att ditt barn är allt det för så tycker vi ju om våra barn :) 

Igår innan vi skulle ut och spana efter den bortsprungna hunden Rosie. 
Johanna
2014-08-25 @ 19:38:41
URL: http://johannaraaf.blogg.se

Såklart ska du göra det, vf inte? Det är ju din dotter, självklart att du tycker så liksom ;)

Svar: Ja precis :) Jag tycker själv inte att det är konstigt när folk skriver att deras barn är sötast, såklart dom tycker det :)
Johanna Viklund

Tanja
2014-08-25 @ 21:15:43
URL: http://tanjaselma.blogg.se

Jag har tyckt hela tiden är er lilla tjej ser ut som en Elli-Rose men inte velat säga något ifall ni bestämde er för Alva=)

Svar: Vad roligt :) Det var så vi kände också, det fastnade liksom inte.
Johanna Viklund

tanniz
2014-08-26 @ 11:39:56
URL: http://tanniz.bloggo.nu

Ni gör helt rätt som byter namn om det inte känns bra. Men hur går det till? blir det ett vanligt namnbyte och kostar vad? Hur uttalar ni Rose? tyst eller betoning på e?
Funderar nämligen för vi har ångrat oss lite angående ordningen på hennes namn. Vi valde tilltalsnamnet som nr två för det lät mycket bättre. Men funderar nu på om det strular till det för henne i framtiden.
Självklart är är hon sötast i världen :)

Svar: Vi skickade aldrig in papperna så officiellt har hon aldrig hetat Alva :) Men vill man byta namn (om man skickat in papprena) kostar det 1500, har jag för mig. Så vet inte om det kostar lika mycket om man vill ändra ordning på namnen. Min pappa heter Karl Johan, med tilltalsnamn Johan och folk säger väl fel ibland men lär sig när han rättat dom :) Så jag tror inte att han har lidit av det speciellt mycket. Men självklart ska ni ändra ordning om det känns rätt för er! :)
Johanna Viklund




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

jojohannas.blogg.se

Jag heter Johanna och är 27 år. Jag och min man fick vårt första barn den 2 juni 2014. Vår lilla familj består av mig, Nille (32 år), Ellie-Rose (0 år) och mopsen Freya. Här kan ni läsa om mitt liv som mamma och om min underbara dotter som är ögonstenen i mitt liv <3

RSS 2.0